Om musea en andere toeristische attracties te ondersteunen bij het heropenen na de Covid-19 lockdown, heeft het Spaanse bedrijf Nubart een digitale audiogids ontwikkeld die de regelementen omtrent hygiëne en social distancing in acht neemt.

BARCELONA, 27 april 2020. Na weken van onzekerheid en onrust veroorzaakt door de Covid-19-pandemie, bereiden sommige musea zich geleidelijk voor om hun deuren opnieuw te openen wanneer de inperkingsmaatregelen worden versoepeld. De heropening zal moeten plaatsvinden onder strikte voorwaarden van veiligheid en hygiëne. Sommige landen, zoals Duitsland, vragen om rapporten over de hygiënemaatregelen die instanties van plan zijn te nemen want zij hebben de goedkeuring van de gezondheidsautoriteiten nodig om toestemming te geven voor heropening. De meest voorkomende maatregelen zijn het bouwen van plexiglas platen aan de kassa’s, het ontsmetten van het personeel, het voorrang geven aan creditcards boven contant geld, het beperken van het aantal bezoekers en het verhogen van allerlei andere soorten hygiënemaatregelen. In het VK overwegen sommige musea ook om audiogidsen en touchscreens uit hun gebouwen te verwijderen. Volgens de British Museum Association hebben sommige musea gewaarschuwd voor het reputatierisico als hun vestiging wordt geïdentificeerd als een bron van infectie.

In deze context zijn traditionele audiogids-apparaten, die worden doorgegeven en vaak dicht bij het gezicht moeten worden gehouden om te luisteren, bijzonder risicovol vanwege hun potentie op virale overdracht aan andere bezoekers. Hetzelfde geldt voor de radiogids-apparaten die vaak worden gebruikt voor groepsbegeleiding.

 

Nieuw platform

Om musea en andere toeristische organisaties te ondersteunen, die bij de heropening onder Covid-19 met deze nieuwe uitdagingen worden geconfronteerd, heeft Nubart de ontwikkeling versneld van een uitgebreid begeleidingsplatform. Dit platform voldoet aan de hygiënevereisten en maakt het behoud van sociale afstand mogelijk bij het bezoeken van allerlei openbare instellingen.

Nubart maakt audiogids-kaarten die bezoekers kunnen houden: aangezien ze niet geretourneerd hoeven te worden, wordt het risico op besmetting door aanraking door meerdere mensen voorkomen. Daarnaast biedt Nubart nu ultracompact karton aan als nieuw materiaal voor het bedrukken van zijn kaarten (in plaats van voormalig Bio-PVC). Volgens recente studies is de levensduur van het SARS-CoV-1-virus op een kartonnen oppervlak namelijk slechts een derde van de levensduur op plastic oppervlakken, zoals die vaak worden gebruikt voor de vervaardiging van elektronische apparaten.

Vanwege bovenstaande redenen, heeft Nubart kort geleden een systeem gelanceerd waarmee groepen kunnen worden begeleid met behoud van de gewenste 1,5 meter afstand.

Door simpelweg de codes te scannen die zijn afgedrukt op de kaarten van de leden van een groep (geen aanraking vereist), zullen de gidsen automatisch een eenrichtingskanaal genereren om hun uitleg door te geven via de eigen smartphones van de bezoekers. Op deze manier kan de gids op een normaal volume spreken en toch worden gehoord door groepsleden, die gemakkelijk de 1,5 meter afstand tussen de gids en de andere bezoekers kunnen houden. Voorheen kon dit effect alleen worden bereikt met elektronische apparaten, maar die zorgen voor dezelfde hygiënische problemen als traditionele audiogidsen.

“Hierdoor kunnen musea niet alleen rondleidingen door hun collecties blijven aanbieden zonder dat bezoekers dicht bij de gids hoeven te komen om te kunnen luisteren”, zegt Rosa Sala, CEO van de in Barcelona gevestigde Digital Tangible SL, eigenaar van Nubart. “Het zal ook een geweldige kans zijn om bij te dragen aan de reactivering van onze belangrijke toeristenindustrie door rondleidingen in open ruimtes te promoten zonder risico op overdracht. Het enige dat u nodig heeft, zijn onze kaarten, uw eigen mobiele telefoon en een acceptabele dekking van 4G/3G of WIFI”.

 

Pushmelding

In het geval dat een bezoeker positief is getest op Covid-19 na een bezoek aan een museum of culturele locatie die de Nubart-kaart aanbiedt, is het mogelijk om de andere bezoekers op de hoogte te brengen dat ze zich op dezelfde locatie of groep tegelijkertijd bevonden, aangezien elke Nubart-kaart een unieke, anonieme code bevat. Nadat een geïnfecteerd persoon Nubart anoniem heeft gewaarschuwd met een functie die in de gids is geïntegreerd, zal Nubart alleen een pushmelding sturen naar de bezoekers die tot dezelfde groep behoorden. “Helaas ondersteunen iPhones nog geen webgebaseerde pushmeldingen”, zegt Sala, “maar Android is dominant op de Europese markt en er zijn blijkbaar inspanningen vanuit de ontwikkelaars van IOS om webpushmeldingen ook toe te staan ​​op iPhones. Tot die tijd kunnen iPhone-gebruikers de kaart opnieuw scannen en controleren of er een waarschuwing is afgegeven. “

 

Nieuw verdienmodel

Veel musea bieden gratis, universeel toegankelijke digitale audiogidsen aan. “Dit was een uitstekend idee om de bezoekers tijdens de opsluitperiode bezig te houden”, zegt Sala. “Maar dit kan niet worden gemonetariseerd. Als musea eenmaal zijn heropend, zullen ze te maken krijgen met het nul-inkomen dat ze hadden tijdens de lockdown. De codes die toegang geven tot de digitale inhoud van onze audiogidskaarten zijn niet overdraagbaar en hebben daarom commerciële waarde en kan worden verkocht aan bezoekers, net zoals wanneer een museum rekent voor de verhuur van traditionele apparaten. ”

Om musea tijdens deze overgang te ondersteunen, biedt Nubart aanzienlijke kortingen op hun normale tarieven en de gratis integratie van digitale inhoud (audiotracks, video’s en afbeeldingen) die het museum mogelijk al heeft van zijn andere audiogidsen of apps. “Met Nubart is het niet nodig dat een museum een ​​contract ondertekent, zoals gebruikelijk is bij traditionele audiogidstoestellen”, zegt Sala. “Je kunt een bepaald aantal kaarten kopen om deze overgangsfase te dekken en, indien nodig, terugkeren naar de traditionele audiogidsen zodra we een vaccin tegen het virus hebben”.

 

 

Voor meer informatie of vragen kunt u direct contact opnemen met Daan van Willigen van de firma Axitour Communication Solutions (official partner and supplier of Nubart).

Daan van Willigen

Sales en product-specialist bij Axitour B.V.

dvanwilligen@axitour.eu

Tel: +31 (0)180 691 400