PERSBERICHT – 09-04-2018

Met innovatieve audiogids Nubart hebben musea én bezoekers het ‘echte’ goud in handen #onsechtegoud

BARENDRECHT – “Musea vertellen verhalen die we niet mogen vergeten. Elke collectie toont ons een deel van een geweldig cultureel kapitaal – ons echte goud!”, zo is te lezen op de website van de Museumweek. “Dat is precies waar de audiogids Nubart op inspeelt: deze gebruiksvriendelijke audiogids voor museumbezoekers zorgt ervoor dat musea verhalen op een vernieuwende en boeiende manier vertellen die we niet zullen vergeten; ook niet na de Museumweek.”, aldus Ben Engelen, directeur van Axitour Communication Systems, leverancier van de nieuwe audiogids Nubart.

Met Nubart blijvende impact bij museumbezoekers via de Smartphone

Axitour introduceert de innovatieve audiogids Nubart voor musea. Met deze kaart, ter grootte van een creditcard én unieke QR-code, hebben de bezoekers via hun smartphone direct toegang tot de digitale audiogids van het museum. De audiotracks en video’s die in de audiogids staan kunnen zij via de webbrowser direct afspelen (streamen). Het is ook mogelijk om de audiogids zonder internetverbinding af te spelen. Het gebruik van Nubart-kaart zorgt voor nog meer impact én nog meer beleving tijdens grote en kleine tentoonstellingen van musea.

Er is door Nubart bewust gekozen om de digitale audiogids niet in een app aan te bieden. De ontwikkeling van een app is relatief duur en bezoekers vinden het over het algemeen niet prettig apps te downloaden. Musea ervaren met apps een lage downloadhoeveelheid bij bezoekers en verdienen de investering vervolgens nauwelijks terug.

Altijd én overal tentoonstellingen (her)beleven

Via de audiogids kunnen bezoekers altijd en overal de audio-tracks en video’s, die bij de tentoonstelling horen, afspelen. Ook als zij niet meer in het museum zijn én zelfs tot jaren na de tentoonstelling. Voor een museum betekent dit dat zij met hun tentoonstellingen een blijvende impact kunnen hebben. De audiogids is via de webbrowser te bereiken in een beveiligde omgeving, die exclusief te bereiken is via de unieke verkregen QR-code. De kaart kan, door de uitgever ervan, worden voorzien van bijvoorbeeld de huisstijl van het museum of een kunstzinnig ontwerp uit de collectie. Hierdoor wordt de kaart door gebruikers tevens als een waardevol souvenir ervaren.

Efficiënte en gebruiksvriendelijke audiogids voor musea

Met Nubart behoort voorraad, beheer, schoonmaak én onderhoud van audio-apparatuur tot het verleden. Ook hoeven musea de bezoekers niet meer om een borg of legitimatie te vragen in ruil voor uitgifte van audio-apparatuur. De Nubart audiogids is van de bezoeker of wordt beschikbaar gesteld door het museum. Na uitgifte heeft het museum geen omkijken meer naar de audiogids. Het werken met Nubart zorgt voor minder handling en meer gebruiksgemak bij de bezoeker.

Meer feedback en data bezoekers

De Nubart-kaart is niet alleen een innovatieve audiogids die een meertalige rondleiding biedt aan bezoekers, maar verzamelt ook data. In tegenstelling tot de meeste andere oplossingen; Nubart verzamelt anoniem gegevens van de smartphone van bezoeker en zal nooit inbreuk maken op hun privacy. Door het analyseren van bijvoorbeeld welke tracks het meest beluisterd zijn weten musea waar de belangstelling van bezoekers ligt. Tevens is het mogelijk via de audiogids vragen te stellen aan bezoekers over hun bezoek. Met deze data en feedback kunnen musea eenvoudig de audiogids of tentoonstelling verbeteren én optimaliseren. Nubart registreert geen persoonsgegevens en voldoet aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Gouden kortingsactie op Nubart tijdens Museumweek

Musea kunnen de Nubart-kaart weggeven of ze tegen betaling aanbieden. Door ze te verkopen verdienen musea niet alleen de investering terug, maar kunnen zij het ook winstgevend maken.

Tijdens de Museumweek organiseert Axitour Communication Systems een speciale kortingsactie. Musea krijgen in deze week een ‘gouden’ korting.

Meer informatie over Nubart en de kortingsactie is te vinden op www.axitour.nl/Nubart.