Iedere keer weer merkt u dat, ondanks uw inspanningen en goede voorbereidingen, uw verhaal niet bij alle deelnemers, die aanwezig zijn bij de rondleiding, aan komt. Dat kan verschillende redenen hebben; u bent niet goed verstaanbaar, de deelnemers zijn snel afgeleid, u loopt met een te grote groep en daardoor twijfelt u of ze het verhaal wel interessant vinden.

Met een communicatiesysteem kunt u veel van deze problemen voorkomen en ervoor zorgen dat deelnemers u goed horen, betrokken blijven én de rondleiding optimaal beleven.

Daarom in deze blogpost 6 redenen waarom een communicatiesysteem tijdens uw rondleiding niet mag ontbreken:

  1. U hoeft uw stem niet te verheffen of te schreeuwen om verstaanbaar te zijn voor de deelnemers van de rondleiding. Via een communicatiesysteem kunt u zich gemakkelijk verstaanbaar maken door op normaal geluidsniveau te communiceren via de microfoon van de headset. De deelnemers krijgen duidelijk te horen wat u zegt via de headset (oortelefoon) die zij dragen. Hierdoor is het ook geen enkel probleem grote groepen mensen rond te leiden.
  2. ‘Verstond u wat de gids zei?’ behoort tot het verleden. Alle deelnemers, voorzien van een communicatiesysteem, kunnen u goed verstaan en krijgen alle benodigde informatie mee. Dit is zeker belangrijk in situaties waarin mensen of organisaties hebben betaald voor de rondleiding.
  3. Als mensen de gids niet goed verstaan kunnen ze afgeleid raken. Met een communicatiesysteem vergroot u de betrokkenheid van de deelnemende mensen bij de rondleiding. Ook blijven zij als groep beter bij elkaar en dat is wel zo gemakkelijk.
  4. U bent de omgeving minder tot last omdat u niet hoeft te schreeuwen om met de deelnemers te communiceren. In een fabriek of een stad kan het storend zijn voor omstanders, wanneer een gids staat te schreeuwen om de deelnemers toe te spreken.
  5. In het geval van een georganiseerde rondleiding kan het nog wel eens voorkomen dat onuitgenodigde personen zich aansluiten bij de groep. Dit kan om verschillende redenen niet wenselijk zijn. Met een communicatiesysteem voorkomt u dit, aangezien mensen zonder rondleidingsysteem niet kunnen meeluisteren.
  6. In het geval van een duplex communicatiesysteem (tweerichtings-communicatie, net als bij een telefoongesprek) kan er interactie ontstaan tussen de gids en deelnemers. Iedereen in de groep kan namelijk via de headset horen wat anderen zeggen en daarop reageren. Een deelnemer kan bijvoorbeeld een vraag stellen, die u als rondleider direct kunt beantwoorden. Iedereen hoort de vraag en het antwoord; de vraag hoeft dus niet door de gids herhaald te worden, omdat iedereen de conversatie heeft gehoord. Voor u als rondleider werkt dit efficiënt én de deelnemers van de rondleiding zijn direct, duidelijk en eenduidig geïnformeerd. Daarnaast maakt interactie een rondleiding leuker én blijven deelnemers betrokken.

Heeft je aanvullingen op deze lijst? Laat het ons weten, dan zetten we ze erbij!

Succes met de rondleiding!